Oliver Laxe: "Vivimos momentos de escepticismo, nos que non se confía no ser humano"
Co seu novo filme 'Mimosas', un 'western' espiritual rodado nas montañas do Atlas Cree, pretende "reencantar"o espectador.
"Vivimos momentos de escepticismo, de cinismo e nos que non se confía no ser humano". Así se pronuncia o director Oliver Laxe, quen, coa súa nova película, o 'western' espiritual 'Mimosas', rodado nas montañas do Atlas, busca "reencantar" ao espectador.
Nunha entrevista con Europa Press, Laxe, nacido en París pero criado na Coruña, reflexiona sobre a "espiritualidade" do filme, aínda que tamén sobre a falta de fe na sociedade occidental, e acerca de se precisamente por iso a xente está agora máis necesitada do "xesto relixioso".
Na súa opinión, o mundo asiste estes días "a unha resacralización" e 'Mimosas', que se estrea este xoves en 28 salas de toda España, "non é máis que unha expresión diso".
Recoñece que a temática da fe é "fráxil" hoxe, pero asume "a responsabilidade de insuflar ese halo espiritual" á súa obra. Defende unha diferenciación entre a institución relixiosa e o "xesto", e considera que o problema das relixións é que "se materializaron e só hai regras", pero "falta o amor".
Neste contexto, parécelle "un sinónimo da decadencia da sociedade o feito de que foi unicamente a arte o condutor da alma".
"ABANDONARSE AO CAMIÑO"
Con todo, o pesimismo desaparece do seu discurso cando trata de explicar a súa concepción da fe, "unha pulsión humana" pola que se mostra convencido da existencia "dunha intelixencia creativa detrás das cousas".
A súa liñaxe cultural é o da "Galicia campesiña" --os seus avós son dos Ancares--. Aí "había unha fe, unha aceptación do que a vida ofrecía, unha submisión doce ao que a vida daba", lembra.
É o que Oliver Laxe define como "unha digna submisión", e que está presente na súa última longametraxe na forma de actuar dos seus personaxes cando "aceptan o que lles dá o camiño".
"O camiño dilles: 'tedes que levar a este corpo ata Sijilmasa, a pesar de que está cheo de montañas', e eles asúmeno con digna submisión. Porque saben que cando te abandonas ao camiño sempre che pasa o mellor", expón.
Ademais, a espiritualidade en 'Mimosas' está "no cinema da película, na xeometría e na proporción das imaxes", apunta. "Un dos obxectivos que tiña era facer sentir ao espectador no centro da trama. E, en paralelo, tiña a intención de convidar a viaxe máis imaxinado, o soñado, o fabulado...", advirte.
Tamén el abandonouse ao camiño durante os seis anos en que fixo 'Mimosas'. "Dalgunha maneira, puiden exercitar esa aceptación, porque foi moi difícil", reflexiona.
Pon un exemplo: "Cando rodabamos nas montañas houbo un momento, sobre todo ao comezo, no que se cheiraba desastre. Tivemos moitos problemas de diferente índole pero eu tiña xa a crenza de que era un fracaso, que tivera cinco anos para preparar o proxecto, que fora libre para facelo e que fracasara", rememora.
Entón, admitiu que a vida lle estaba dando "a labazada máis grande" pero que sería por algo "positivo", para crecer no intento. E ao final, a cinta saíu adiante, sempre grazas á "solidez" que lle achegou o seu irmán con Zeitun Films.
O NOVO CINEMA GALEGO
De feito, Zeitun, a produtora que cofundó na Coruña co seu irmán, produciu xa seis filmes e está comprometida con nomes do Novo Cinema Galego como Lois Patiño e Alberto Graza, entre outros. O propio Oliver Laxe recoñécese dentro dese movemento, aínda que lle dean "un pouco igual" as etiquetas.
"Recoñézome moito principalmente porque son os meus amigos a maior parte", destaca, e advirte que neles hai unha sensibilidade, motivacións e valores "similares". "Si que hai algo diferente que me parece que está a suceder en Galicia", comenta.
Respecto diso deste 'boom' do cinema "con alma" na comunidade galega, atribúeo a "un traballo moi importante" que empeza polo labor de "moi bos festivais" que lograron que haxa "moi bos espectadores".
Agora "ata hai un distribuidor", a cooperativa Numax. "Xa o temos todo", valora, antes de incidir en que se se dá este fenómeno é "porque xente como Ramiro Ledo e Xan Gómez --parte do proxecto compostelán-- puxeron a súa carreira de lado para servir á comunidade". "E crearon un cinema que repercute positivamente na sociedade e que fai que se xere un público máis esixente", engade.
Aínda sobre a súa xeración, entende que se teñen "uns a outros de espello no que mirarse", e resalta que son "bastante desacomplexados". Reivindica unha mestura de "servizo, clarividencia, sensibilidade e sacrificio", e confésase "super contento".
"Nunca en ningunha linguaxe artística na historia da cultura galega houbo tanta unanimidade desde fóra de Galicia en destacar un movemento cultural galego tan sólido", sentenza.
E chama a atención sobre que isto ocorreu nun período de tempo moi breve. De feito, en 2010, cando presentaba o seu primeiro traballo, 'Todos vós sodes capitáns', preguntábanlle "se era catalán, porque nunca viran pelis galegas".
"Hoxe fanse ciclos do Novo Cinema Galego, e coñécesenos, cítasenos, escríbese sobre nós e ténsenos de modelo... En España e fóra de España", subliña.
Ao seu xuízo, non son "nin máis sensibles nin máis especialitos", nin fixeron "nada estraño ou diferente", senón que "simplemente" deixaron os seus "egos de lado" e puxéronse "a currar".
NOVO PROXECTO SOBRE O LUME NOS ANCARES
Xa coa mente nunha nova película, desvela que a localización será a casa dos seus avós nos Ancares e que colaborará con alumnos dun máster da Universidade Pompeu Fabra.
A idea é a dun "documental creativo", de forma que deixará atrás a película "de caza" que foi 'Mimosas' --na que tiña "claro o obxectivo" e foi "a por el"-- e volverá á "cana" de 'Todos vós sodes capitáns', á espera de que sexa "a vida" a que "morda o anzol".
Será unha cinta "máis híbrida" e "pequeniña" contorna aos incendios, que filmará o verán que vén. "Un pirómano que sae de casa e volve a casa", resume. Quere configurar un melodrama, "en parte", para "conmover" ao público con dous personaxes, o home e a súa nai.
Lonxe do "paternalismo" dun proxecto pensado para concienciar, as súas intencións pasan por sacar o seu lado "máis provocador", cun achegamento "bastante metafísico e plástico" ao lume e no que pretende "redimir" a un personaxe "vilipendiado e demonizado".
"Non quero xustificar os seus actos, quero simplemente entendelos; a min non me corresponde xulgar", puntualiza. "Entender que se esa persoa provoca sufrimento é porque sofre á súa vez (...) Quero que o espectador entenda iso e espertar nel sentimentos de indulxencia, de perdón, de misericordia, de amor.... Porque o amor é iso, basicamente: entender que o que provoca sufrimento é porque sofre á súa vez", resolve.
GRAN PREMIO DA SEMANA DA CRÍTICA EN CANNES
Pero, polo momento, Laxe estrea 'Mimosas', tras unha gran acollida e facendo historia ao gañar o gran premio da semana da crítica de Cannes.
Como anticipo presentaraa en Numax este xoves 5 de xaneiro cun primeiro pase ás 18,00 e un segundo ás 20,30 horas. Xa o sábado 14 ofrecerá unha aula baixa o título 'Mimosas, unha música de pasos e de libros'.
"Partindo de referentes aparentemente tan afastados entre si como as novelas de cabalería, os relatos orientais, Pasolini, o cinema independente americano ou Herzog, Oliver Laxe tece en 'Mimosas' un 'filme sobre a fe que se goza como unha película de aventuras", sinalan desde Numax.
Escribe tu comentario